söndag, maj 14, 2006

Rekordprutten

I kväll hände det. Mitt i söndagsmyset slog Filip ett nytt rekord – i bajsblöja.

Kvällen började traditionsenligt med bad. Därefter på med pyjamasen som fick vara på i fem minuter innan det hamnade en massa kräk på den (Filip är ju annars ingen kräkbebis så detta var riktigt ovanligt. Snart skulle det dock visa sig att ovanligare saker kunde hända). Efter detta följde ett pass i babygymmet innan det var dags för nedvarvning med pappa och Barnkammarboken i myshörnan. Så var gröten serverad och det var i slutet på den som det brakade till. Inte särskilt högt enligt Erik som var där, men han förstod snart att ett rekord var på väg att sättas när han såg hur pyjamasen sakta men säkert ändrade färg… Stackars lilla killen hade ju helt klart osis som satt ner när det hände.

Nu kom Erik upp till mig och frågade om jag kunde ta Filip en stund för han skulle göra något viktigt. Med rutinerade ögon såg jag dock den nya färgen på pyjamasen, en färg som nu sträckte sig långt över magen och Erik vandrade snällt vidare mot badrummet. Jag följde efter och hade lätt kunnat göra det med förbundna ögon. Utan att gå in på detaljer så blir det en ny dimension på bajsblöjorna när man börjar med gröt och grönsakssmakisar!

Efter ett långt och fnissigt blöjbyte - Erik blev nästan lite blek där han stod i infernot – avslutade Filip med att kissa på mig samtidigt som han log sitt allra sötaste leende.

Åhh, vad vi älskar den lille killen!