söndag, augusti 27, 2006

Rebeckas köttfärspaj

Kom på att jag ju inte bara kan skriva att vi gjorde en gudomligt god köttfärspaj på Filips dop och sedan inte dela med mig av receptet, så här kommer det. Passar perfekt nu när den kalla och mörka årstiden närmar sig. Tack än en gång till Patriks Rebecka för detta kanonrecept på den perfekta köttfärspajen :)

Pajdeg:
125 g margarin
3 dl vetemjöl
2-3 msk kallt vatten
½ tsk ättikssprit

Köttfärsröra:
500 g köttfärs
1 gul lök
1 burk champinjoner
2 msk margarin
3/4 tsk salt
1 krm svartpeppar
½ tsk sellerisalt (kan uteslutas, salta då bara mer med vanligt salt)
4 vitlöksklyftor
1 msk soja
1 ask mjukost á 250 g
5 tomater – skållade och skalade
1 tsk basilika

Gör så här:
Rör ihop ingredienserna till pajdegen och ställ svalt. Pajskalet ska sedan vara ovanpå pajen som ett lock.

Hacka lök och vitlök och bryn snabbt. Rör i köttfärsen och stek tills den blivit brun. Tillsätt sedan kryddor, tomater och champinjoner. Till sist, när du tycker att köttfärsen fått bra smak, är det dags att röra ner mjukosten så att det blir krämigt.

Lägg köttfärsen lite avsvalnad i en smord pajform. Lägg på pajskalet som ett lock. Grädda därefter ca 20 minuter i 225 grader.

6 Comments:

Blogger Isabelle said...

Å wow vad gott! typiskt vi precis har veckohandlat. Varför gick jag inte in hit för tre timmar sedan? *skriver upp på nästa handlingslista*

måndag, augusti 28, 2006 8:34:00 em  
Blogger Mr Marpe said...

Jag tycker konceptet verkar juste, men kan man utesluta burkchampinjoner. Det är typ det äckligaste jag vet. De har gjort att en av de maträtter som jag har väldigt svårt för är pizza. Jag har svårt att tänka mig nått vidrigare än en Capriciosa (eller hur det nu stavas); burkchampinjoner, skitäcklig skinka och sunkig ost serverat på en brödbit till det facila priset av 55 kr.

måndag, augusti 28, 2006 8:43:00 em  
Blogger Anna said...

Ja, GÖR den - det är verkligen den godaste köttfärspaj man kan tänka sig. Blir riktigt krämig och fin av osten!

Mr Marpe - om du vill så går det nog lika bra (eller t.o.m. bättre) med färska champinjoner. Håller med dig om att burkchampisar kan vara läskigt slajmiga...

Vill du förresten smaka TOKGOD pizza med fräsch skinka och mozarellaost så får du komma hit till oss så beställer vi från Habos "pizzapärla" En italienare & en grek!

tisdag, augusti 29, 2006 9:56:00 fm  
Anonymous Anonym said...

Godaste PAJEN VI ÄTIT

fredag, september 19, 2008 11:52:00 fm  
Anonymous Anonym said...

Supergod paj . Blev bjuden på halloueen och ska försöka mig på den själv idag.

lördag, november 10, 2012 12:13:00 em  
Anonymous Anonym said...

Normally I don't learn post on blogs, but I would like to say that this write-up very compelled me to check out and do it! Your writing taste has been amazed me. Thank you, very great post.

my web page: Ranger Forum

fredag, april 26, 2013 9:54:00 em  

Skicka en kommentar

<< Home