onsdag, september 13, 2006

Bajs

Japp, det är mycket som kretsar kring detta i en småbarnsförälders liv. Känsliga läsare gör nog bäst i att hoppa över detta inlägg!

1 – Vad är det för likhet mellan en hamburgare från Max och en bajsblöja?
Lukten. Jo, det är faktiskt sant! Precis när jag skulle sätta tänderna i en av deras smarriga hamburgare för en tid sedan så möttes jag av en alltför välbekant doft som dock inte hörde hemma i sammanhanget, nämligen lukten av en bajsblöja. För några sekunder blev det dragkamp i huvudet efter detta oväntade sammanträffande men sen åt jag givetvis min burgare med glupande aptit, helammande mamma som jag då var. För det är en så kallad amningsbajsblöja jag pratar om här. För den oinvigde kan jag meddela att det då inte rör sig om direkt bajsdoft (utan snarare hamburgerdoft *fniss*). Det ska gudarna veta att hade det påmint om dagens bajsblöjor som spelar i en helt annan division, då hade Max förlorat en trogen kund.

2 – Vad är det som luktar?
Häromdagen när vi satt i bilen på väg in till stan sa Erik ”Fy, vad det luktar skit här!” Jag luktade och sniffade men kunde inget känna. Efter en stund sa han ”Det måste vara Filip.” Det var lite fräckt för lilleman satt där alldeles oskyldig i sin bilstol och sov sött och luktade precis så underbart gott som han brukar. Men sen plötsligt kände även jag en stickade doft och vid det här laget hade vi hunnit ända in till stan. Skumt att den liksom hade fastnat i bilen tyckte vi. När Erik sen kom till jobbet dröjde det inte länge förrän han kände något välbekant igen och det var då han upptäckte att han hade fått kattskit under skon. Som tur var kom städerskan precis förbi hans rum och sprejade på något superrengöringsmedel som hon gned ut med en mopp. Äntligen försvann odören och det enda som kändes var en fräsch doft av nystädat. Men inte så länge. Några timmar senare, under ett möte, trängde lukten igenom igen så när Erik kom hem attackerade han skon med bilavfettning och sen dess har jag inte hört något mer. Tills för en stund sedan då han sa att han behövde köpa nya höstskor… Hihi, visst är det kul?!

3 – Filips sjätte ord…
Just det – BAJS! Han sa det i bilen häromdagen. Helt plötsligt, med mjuk röst, hördes ett tydligt b a j s från baksätet. Men det var första och enda gången vi har hört det. En tillfällighet, javisst. Samtidigt inte konstigt med tanke på att han nog hör ordet åtminstone tio gånger om dagen.

Så nu består Filips ordförråd av följande:
Pappa, mamma, gottigott, titta, päppe (=äpple) och så förstås…bajs.

5 Comments:

Anonymous Anonym said...

Hej! Det är ju så roligt med Filips alla små ord, han är en kul prick! Det är som du säger inte konstigt att de lär sig ordet bajs eftersom det ingår väldigt ofta i vårt vardagsspråk nu för tiden =), även de minsta öron snappar upp allt...På tal om bajs, Jonah har fått plommonpuré igår och idag........hjälp.....gissa vad det märks.....Vad kul det ska bli imorgon med vår lilla utflykt!!!!! Vi ses!

torsdag, september 14, 2006 1:35:00 em  
Blogger Isabelle said...

Åh nej! Jag som ääälskar maxmål, nu är de ju för evigt förknippad med babsblöjor *fniss* och saken är den att du har ju rätt.. hujja...
Välkommen tillbaka till bloggandet :-) Kram isa

torsdag, september 14, 2006 4:14:00 em  
Blogger Anna said...

jonahosandra - hihi, det var ju smart att ge plommonpurén just nu så Peter får lite att stå i när du är borta i morgon =) Kanske kan han få assistens av pappa Erik och pappa Jakob frampå eftermiddagen! Ja, det ska bli SÅÅÅ kul - längtar ihjäl mig!

isa - förlåt...jag har sabbat för fler jag har berättat detta för men jag tror faktiskt det är vi mammor som klarar det bäst. Vi är så härdade vid det här laget att lite pruttdoft mitt i maten inte bekommer oss särskilt mycket, inte sant ;)

torsdag, september 14, 2006 10:29:00 em  
Anonymous Anonym said...

Hej Anna och Filip!
Tihi, vilka roliga inlägg ni har. Det var skoj det där med Eriks skor...
Tack för det fina kortet på våra guldklimpar också. Tyvärr är inte haklappen här. Jätteroligt att gå promenader med er och alla gånger vi träffas. Vi ses.
Kram, Hanna och Adam

onsdag, september 27, 2006 11:03:00 fm  
Blogger Anna said...

Nämen Hanna o Adam, vad kul att ni hittat hit :)

Ja, visst var det lite kul med skorna? Får fortfarande fnissanfall när jag tänker på det!

Du ska veta att jag också tycker det är sååå kul att träffa er. Tycker jättemycket om er mammor och barn och är så glad att vi stötte i hop :)

Kram på er!

torsdag, september 28, 2006 9:53:00 em  

Skicka en kommentar

<< Home