tisdag, september 26, 2006

Mamma på krigsstigen

Häromdagen var jag och Filip på stan med en kompis och hennes lille kille. Vid tre var jag tvungen att gå för lilleman hade kämpat mot sömnen nästan hela dagen och jag ville verkligen att han skulle få sova lite. Men glada mamma Anna förvandlades plötsligt till en småilsken mamma som gav onda ögat åt både ena och andra hållet. För vart vi än gick så dök något högljutt upp precis där vi var. Jag konstaterade ganska snabbt att följande borde förbjudas:

- bilar med trasigt avgasrör
- motorcyklar och mopeder
- alla typer av vägarbetsfordon
- ringklockor på cyklar
- högt pratande pensionärer
- lastbilar
- skällande hundar
- skällande mattar
- skräniga tonårstjejer

Grrr, Filip hann inte mer än slå igen sina blå förrän han blev väckt av ovanstående - i turordning som de står. Att inte folk kan tänka sig för – där kom ju jag med barnvagn och en liten nyfiken skrutt som vaknar av en knappnåls fall! Såhär i efterhand inser jag självklart att jag nog överreagerade lite men i stundens hetta, efter att ha kämpat länge med att få sin lille att sova, kan en småbarnsförälder faktiskt bli ganska egotrippad. Jag tror att jag till och med vände mig om och glodde argt efter tonårstjejerna som fick Filip att vakna för femtioelfte gången på en timma – lite pinigt av mig men, men. En dag kommer de nog förstå. Det hela slutade dock lyckligt med att Filip somnade så fort han satte sig tillrätta i sin bilstol.