lördag, september 16, 2006

Vel inför val – och i morgon ska jag JOBBA!

Nu är det inte många timmar kvar förrän man ska avlägga sin röst och jag är faktiskt fortfarande liiite osäker. Jag är inte så jätteintresserad av politik – tyvärr måste jag säga. Detta val känns dock som det viktigaste någonsin för vår del. Man befinner sig ju plötsligt i en helt ny situation där all fokus naturligtvis är på vår lille kille och då är frågorna om föräldraledighet och barnomsorg förstås de viktigaste. Sen är det alltid kul att slänga ett öga på debatterna som visas på teve såhär veckan före, även om de mest blir en enda smörig pajkastning där gubbarna och gummorna i takt med tröttare och slitnare ögon har blivit syrligare och vassare i kommentarerna mot varandra för varje dag som gått. Uj, vad slitna de måste börja känna sig vid det här laget.

Hursomhelst kan jag avslöja att jag efter tre olika webbtester kommer lägga min röst på…kristdemokraterna (även om de var tätt följa av centerpartiet och socialdemokraterna).

För första gången på tio månader ska jag förresten jobba i morgon! Har tillsammans med Eriks syster blivit plockad av Eriks mamma som brukar jobba som röstmottagare i en vallokal. Faktiskt jättekul även om fniss- och flamsigrisken brukar bli stor framåt kvällen. Förra valet blev jag attackerad av en geting och var till slut, efter att ha kämpat med lugnet en lång stund, tvungen att fara upp från stolen, springa ut i vallokalen och attackera tillbaka med en linjal trots lång kö framför oss.

Så nu ska man alltså upp och piffa till sig i morgon. Kjol, ny topp och stövlar. Kanske ska jag ta och måla till naglarna också? Hoppas bara inte Filip hinner kräka ner mig innan jag åker. Och hoppas jag inte har en bad hair-day. Och hoppas att de TRE jättestora finnarna jag har fått mitt i pannan mirakulöst försvinner tills i morgon bitti (så himla typiskt, här har man inte haft en plita sen man blev gravid och så dyker det upp en hel armé på en gång).

Så här dags i morgon vet vi nog i vilket fall snart vem som tar hem segern – och om det blir ett vårdnadsbidrag eller inte.