måndag, oktober 30, 2006

Det står en Lamino i vårt vardagsrum

Som om det inte vore nog med allt kul som händer i vårt kök fick vi nu i kväll en leverans av en Laminofåtölj med tillhörande fotpall. Yngve Ekströms tidlösa och stilrena klassiker som, om jag inte minns fel, utsågs till 1900-talets svenska möbel står nu alltså i vårt vardagsrum. I en sprillans nygammal variant eller hur man bäst ska uttrycka det. Eriks mamma kom över den för en tid sedan – då i en sliten och nött orange klädsel med en tillverkningsstämpel under sitsen, december -66. Nu (omklädd av Eriks föräldrar) i sandfärgad fårskinnsklädsel, en bit av det gamla tyget under sitsen samt med en ny ”stämpel”, oktober -06.

Jag vet inte hur många gånger jag har stuckit in näsan i vardagsrummet i kväll, sniffat lite på doften av fårskinn, satt ner baken några sekunder och snabbt slängt upp fötterna på fotpallen för att sedan rusa tillbaka till köket och försöka hålla lille Herr Klåfingrig borta från bänkskivor och skruvdragare.

Oj, så tacksamma och glada vi är för denna nya möbel. Den i särklass snyggaste fåtölj jag vet och nu har vi en egen (säger jag visst för tredje gången – märks det att jag är glad?). Och det bästa av allt – den sitter som en smäck i vardagsrummet!