måndag, oktober 02, 2006

Tema MAT - måndag

Smulpaj med skinka och broccoli
4-6 port

150 g rökt skinka eller kassler
400 g broccoli
4 ägg
2 1/2 dl matlagningsgrädde

Äggstanning
1 dl mjölk
2 dl riven ost
1/2 tsk salt
2 krm svartpeppar

Smuldeg
2 dl vetemjöl
50 g smör
1 msk vatten

Gör så här:
Sätt ugnen på 200 grader. Skär köttet i tärningar. Dela broccolin i bitar. Koka den knappt mjuk i lättsaltat vatten. Låt rinna av och lägg den sedan i en smord pajform (ca 24 cm i diameter). Vispa ihop ägg, grädde, mjölk, ost, salt och peppar. Strö det rökta köttet över broccolin och häll över äggstanningen. Grädda i mitten av ugnen i ca 15 min. Hacka ihop mjöl och smör till en grynig massa. Tillsätt vattnet och arbeta snabbt ihop till en smulig deg. Strö degen över pajen och grädda ytterligare 20 min.

Servera med sallad, cashewnötter och en klick crème fraiche eller turkisk yoghurt och du har en riktigt smaskig lunch att hugga in på.

3 Comments:

Anonymous Anonym said...

Mmmm, den verkar riktigt god! Ska ha två kompisar här på onsdagkväll och tänker göra den pajen då. Har aldrig hört om smulpaj som matpaj, spännande och smidigt! Var kul att ses på prommenad idag, även om J efter ett tag visade klart och tydligt för sin mamma att en så pigg och busig bebis inte ska spännas fast i en vagn och dras runt på i halva habo =) Vi ses på babycafét och stämmer upp i ahuwasånger tillsammans! Hej Hej!

måndag, oktober 02, 2006 10:25:00 em  
Blogger Mr Marpe said...

Käkade på McD igår och tog smörgås när jag kollade CSI. Därför missade jag måndagens paj och är väldigt spänd på vad tisdagen har att erbjuda.

tisdag, oktober 03, 2006 10:59:00 fm  
Blogger Anna said...

jonahosandra - Ja, testa den - supergod faktiskt, särskilt med lite tillbehör :) Oj vad jag tycker mycket om att umgås med er - alltid så himla mysigt! Tycker att lille J skötte sig utmärkt med tanke på omständigheterna i går och vilken charmör han var när han stod och gungade Filips vagn och Filip drog av honom mössan - sötingar!

Det blev tyvärr inget babycafé för oss i dag. Efter katastrofsovdagen i går (endast 55 minuter på hela dan - hua!), så blev sömnen prio ett i dag och när han somnade gott i vagnen på väg till caféet så promenixade vi istället.

Ser fram emot torsdagens fingerfärg!
Kram :)

mr marpe - ajdå, synd för pajen är inte alls dum. Det är ju visserligen inte McD heller ;) Nu vet jag inte vad du har för mattider men jag befarar att dagens rätt kom väl sent...så välkommen tillbaka på onsdag - då ska jag försöka passa tiden lite bättre!

tisdag, oktober 03, 2006 8:43:00 em  

Skicka en kommentar

<< Home