torsdag, oktober 05, 2006

Tema MAT - torsdag

Torsdag är ju som bekant soppdag och i dag tackar jag Jonahs mamma Sandra för upplägget till detta inlägg. Det är hon som har bjudit på denna sagolikt goda soppa som jag lovar värmer en höstfrusen kropp och dessutom lägger sig som bomull i magen.

Morotssoppa med kryddig crème fraiche
4 pers

6 finrivna medelstora morötter
½ purjolök
några matskedar morotspuré
1,5 l grönsaksbuljong
salt och peppar
crème fraiche, mjölk el grädde efter behag
redning efter behag

Kryddig crème fraiche
Använd crème fraiche eller turkisk yoghurt som du kryddar efter smak, tex. färska örter, vitlök eller pepparrot.

Gör så här:
Fräs morötterna och purjon i lite smör el olja, tillsätt purén. Det går bra att använda morot på barnmatsburk också.
Häll över buljongen och koka en stund tills morötterna mjuknat. Tillsätt redning och mjölkprodukt efter behag så att det blir en krämig soppa. Krydda med salt och peppar. Strö gärna lite persilja över innan servering.

Servera med den kryddade crème fraichen, kyld dryck och ett gott smakrikt bröd!

2 Comments:

Anonymous Anonym said...

Mmmm, jag tror jag ska göra soppan själv snart igen...den verkar mycket godare när man läser receptet så här! Kul att du gillade den. Jonah sover sött och Peter är på innebandy så jag är lämnad till helt själv komma på vad jag vill göra, vilket resulterade i slappande i soffan och surfande på nätet, och så laddar jag för ärenden på stan imorgon. Ha en riktigt bra helg! Kram!

torsdag, oktober 05, 2006 9:03:00 em  
Blogger Anna said...

Ja, den har verkligen seglat upp som en favorit! Åt den i helgen och ska göra en ny gryta när Eriks mamma kommer om några dagar. Perfekt höstmat!

Vad trevligt det var att fika med er på Ikea förresten! Nästan ännu roligare när det blir så spontant - mer sådant :)
Kram!

tisdag, oktober 10, 2006 9:18:00 em  

Skicka en kommentar

<< Home