tisdag, november 21, 2006

En skiva Filipmusik

Har precis bränt en skiva som Filip ska få i födelsedagspresent. Med låtar som han under sitt första år har skrattat åt, gråtit av, dansat med och somnat till. Om skivan i framtiden skulle komma på villovägar följer här låtlistan – med tillhörande förklaringar:

Till Filip från mamma och pappa – 1 timme och 58 sekunder musik som vi nu och för alltid förknippar med dig!

Skymtar För En Stund – Uno Svenningsson
En låt som är konstig på något vis. Det blir liksom en krock mellan den stundtals tunga musiken och de mjuka orden – häftigt. Hela texten är grymt vacker. Lyssnade på den första gången när jag bar dig i magen och allt stämde så väl. Då liksom nu kan jag fälla en tår åt textrader som ”Jag känner att jag lever och finns, en del av mig finns ju där hos dig”, ”Jag vet att du är meningen”, Du är så välkommen hit, hem till vårt palats. Till denna värld som är vår, som jag ska försöka få dig att älska så mycket som det går”. Att han dessutom sjunger ”Jag skymtar för en stund, ett litet leende hos dig”, gjorde den här låten till vår. På första ultraljudet i vecka 14 så ser det på en av bilderna faktiskt ut som att du gör just det – ler åt oss! Den handlar mycket om längtan. Vi längtade efter dig då och vi längtar efter dig nu – varje stund vi inte är med dig.

Himlen I Min Famn - Carola
Till pappas förtret kanske jag ska säga. Jag älskar denna fina jullåt och tjuvlyssnade förstås på den innan du kom. När du sen var hos oss, som pytteliten bebis så blev du alltid lugn av den när du var ledsen. Du tystnade nästan direkt när jag vaggade dig i takt framför stora stjärnan i lilla fönstret i arbetsrummet. Och sen somnade du, kanske för att du tyckte mammas musiksmak var gräslig, kanske för att du tyckte så mycket om det. Faktum är att jag en gång hittade pappa gungandes med dig till den och han fick vika sig – det funkade för honom också!

You´re Beautiful – James Blunt
James Blunt upptäckte vi och lyssnade mycket på förra våren. Och titeln handlar ju om dig!

Right Here Right Now – Agnes
Första gången vi var hemma på permission med dig från sjukhuset var det Idolfinal på teve. Du låg bredvid oss på en filt i soffan, gulsotsbrun som en pepparkaka. Lyckligt ovetandes om vilken happening det var på teven just då.

Hung Up – Madonna
Din hatlåt. Vi tyckte den var skitbra när den kom men du började alltid gråta så fort du hörde den. Märkligt faktiskt. Kan ju inte varit en slump varje gång... Har dock jobbar hårt på Madonna och nu vid ett års ålder händer det faktiskt att du diggar till henne.

Dreamer – Sophie Zelmani
En riktig sovlåt. Nästan ett lika säkert kort som att amma till sömns de första månaderna. Någon sa ”Hon sjunger inte högt men man lyssnar ändå”. Så sant.

What You Waiting For – Gwen Stefani
Oj, vad du har hoppat och skuttat i våra knän framför datorn till den här pling-plongiga och tick-tackiga melodin.

Här Kommer Pippi Långstrump
Lycklig blir du alltid när du hör Pippi. Första låten av 50 på en skiva med barnmusik, men ingen annan är så bra som Pippilåten. Kanske för att du lärt dig att det alltid kommer mååånga fler låtar efter denna?

Hard Rock Hallelujah – Lordi
Filip i chocktillstånd var det första gången du hörde årets schlagervinnare. Det var som att du liksom hörde hur fula de ser ut fastän du inte såg dem. När du hämtat dig från chocken blev det skräckblandad förtjusning. Du klamrade dig försiktigt skrattandes fast vid oss.

Mors Lilla Olle
Har jag skrålat miljontals gånger när en viss liten kille tröttnat på att ligga på badrumsgolvet när mamma gör sig i ordning. Detta var dock innan du kunde ta dig fram själv. Nu behövs ingen Mors lilla Olle – nu är det snarare kul när jag gör mig i ordning. Du röjer ut allt du hittar på golvet och när jag är klar sitter du där – lycklig - i en hög av blöjor, linspaket och pyjamasar.

Hips Don´t Lie – Shakira
Pappa fick för sig att videon var bra (för att reta mamma) och ni tittade på den framför datorn i somras. Du försökte genast ta efter Shakiras höftvickningar och gungade i takt. Löjligt tyckte mamma – men faktiskt rätt gulligt ändå :)

Malins Lilla Skrållan
Saltkråkelåten där texten numera är utbytt till ”Mammas lilla Filip”.

Hey Mr Dj – Per Gessle
Påminner mycket om första semestertrippen med dig. Till Österlen gick resan.

På Gatan Där Jag Bor – Lena Philipsson
”Man ska vara snäll mot alla”, är visdomsorden mamma vill skicka med till den här låten. Tänk om det vore så väl att ingen skulle behöva vara ensam…och om där – på gatan där jag bor - bara bodde människor som håller av varandra!

Everytime We Touch – Cascada
Sovlåten nr 1 sedan flera månader tillbaka. Brukar få gå på repeat i bilen om vi vill att du ska sova där och det funkar baske mig alltid.

We´re From Barcelona – I´m from Barcelona
Oj, vad du blir glad av denna. Finns inget som kan få lilla blöjbaken att vicka så!

Little Star – Madonna
Lilla stjärnan- det är ju du! Det har vi kallat dig sen din första dag här i livet. (Som av en slump är det Madonna som sjunger men den här verkar du gilla mycket bättre än Hung Up!)

Trollmors Vaggsång
OajajajajBUFF. Kan det räcka med en miljon gånger på ett år? Eftersom du dina tio första månader inte var bebisen som sov mest och bäst har både jag och pappa sjungit oss hesa på den här vaggsången många många gånger. Ibland med ett extra tryck på just ”buff” där på slutklämmen – precis som att det skulle ha hjälpt. Du skrattade säkert åt oss i smyg under täcket…

3 Comments:

Blogger sandra said...

Vilken underbart inlägg! Och vilken underbar gåva till lille sötnosen. Jag fäller nästan en tår när jag läser låtlistan. Skrattar dessutom när jag föreställer mig Filip dansandes till I'm from Barcelona. Kul!

tisdag, november 21, 2006 7:44:00 em  
Blogger Isabelle said...

Å vad myspysigt! Vilket bra tips! Måste jag komma ihåg till Theos stora dag. Många av dessa låtar kommer även finnas på hans låtlista :)
Jag slänger iväg en stor förskottskram till Filip dagen före stora dagen! Kraaaaaaam!

tisdag, november 21, 2006 10:34:00 em  
Blogger Anna said...

Jamen lite kul att ha faktiskt - får hoppas att Filip en dag kommer uppskatta tanken bakom också :) Skulle faktiskt varit rätt kul att få höra vad ens egna föräldrar lyssnade på när man var liten...säkert Flamingokvintetten eller något liknande ;)

Kram på er!

onsdag, november 22, 2006 11:02:00 em  

Skicka en kommentar

<< Home