måndag, december 11, 2006

Lucka 11 – Julen hos Arlaköket

En räddare i nöden är många gånger Arlas sida. Massor av recept och inspiration när fantasin tryter på vardagar och faktiskt även i december månad när en julälskare som jag definitivt inte har brist på fantasi – tvärtom – men väl behöver lite nya recept till årets julbord.

Handlingslistan till jul är nu skriven och den blev lååång kan jag lova. Tidsoptimisterna Anna och Erik som på något märkligt sätt alltid är ute i sista stund, har även gjort upp en tidsplan för dagarna innan jul. Jag hör själv att det låter ambitiöst men faktum är att sådana saker gör mig lugn. Det är så skönt att ha en lista som man kan bocka av. Då får man dessutom den där ”oj-vad-jag-har-varit-duktig-nu” känslan som ju får en att må så väl.

Faktum är att mycket på ett julbord kan förberedas i ganska god tid och tanken är att detta i år också ska ske på riktigt – inte bara i tankarna. Jag ska baske mig göra allt för att minimera risken att bränna vid prinskorvarna som jag skrev om häromdagen. Nej, de ska jag lugnt stå och steka med ett leende på läpparna sisådär en kvart innan vi ska äta – och så ska de bli sådär härligt gyllenbruna och inte ska jag skvätta stekflott på mina kläder och inte ska jag vara röd om kinderna av stress och ilska över svarta små kolbitar på stekpannan. Rosigheten på kinderna ska (möjligtvis med hjälp av lite rouge) bara vara ett tecken på ett varmt och hemtrevligt kök fullt av mat som puttrar alldeles lagom i sina grytor och sprider en härlig doft i huset…

Men innan jag skenar i väg för långt i mina romantiska julfantasier så ska jag berätta det jag egentligen tänkte skriva om. Kan som sagt verkligen rekommendera Arlas sida i allmänhet och i dessa tider, sidorna om
Julen 2006 i synnerhet. Jag har precis frossat i allt från lax-och skaldjurspaté till kalkonbergare till saffransscones till godaste julkolan… Hittade också ett spännande recept för brysselkålsälskare som vi absolut ska testa:

Brysselkål med feta (4 port)
500 g färsk eller fryst brysselkål
1/2 rödlök
1 dl sötmandel
2 msk smör
150 g Apetina feta

Gör så här:
Skala och skiva rödlöken tunt. Skålla och skala mandeln. Rosta den i en torr, varm stekpanna.Koka brysselkålen i lättsaltat vatten ca 5 min för färsk och ca 3 min för fryst. Fräs brysselkålen i smöret i en panna 2 – 3 min. Rör i löken, mandeln och smula över osten.

Bilder: arla.se