fredag, december 15, 2006

Lucka 15 – Köttbullar, köttbullar

Om det luktade pepparkakor på en mils avstånd härifrån förra veckan så luktar det nog nu köttbullar ytterligare en bit. Årets andra – och sista – julköttbullsstekning är nu avklarad och var man än tittar i frysen så ser man dessa små runda, bruna skapelser.

I dag tänkte jag dela med mig av receptet på de allra godaste köttbullarna. Jag måste erkänna att jag inte är så särskilt våghalsig och spontan i köket när det gäller just matlagning utan tycker om recept som jag kan följa till punkt och pricka, möjligen med någon liten utsvävning med pepparkvarnen. Jag retar mig alltid på uttryck som ”en nypa socker” eller ”en skvätt" av något. Vadå skvätt? Menar de 1 msk, eller 2 eller rentav 3? Det kan ju bli hur fel som helst! Visserligen har jag en mun att smaka med men känner mig ändå tryggast och tycker det känns roligast i köket om jag slaviskt kan följa ett recept.

Så här kommer nu våra julköttbullar, med till och med angivna mått för peppar (även om jag där tog mod till mig och svischade på lite extra av både vitpepparn och kryddpepparn):

500 g bland- eller nötfärs
1 dl vispgrädde
½ dl mjölk
4 msk ströbröd
1 finriven kokt, kall potatis
1 tsk salt
1 ägg
1 ½ krm vitpeppar
1 krm kryddpeppar
1 msk finriven gul lök

Jag garanterar att de är KANONgoda! Mormors potatisknep gör dem oemotståndligt saftiga och kryddpepparn ger den där härligt juliga smaken.

3 Comments:

Blogger sandra said...

Åh, de ser supermumsiga ut! Blir riktigt sugen... Här hemma står mamma Scan för köttbullarna i år. Svider lite i hjärtat hos mig, som alltid vill fixa allt själv. Men man får prioritera helt enkelt :-)

lördag, december 16, 2006 2:40:00 em  
Anonymous Anonym said...

Mumsigt med hemmagjorda köttbullar, tyvärr har mina vant sig med mamma scans variant!Men jag gillar bäst min pappas köttbullar!

lördag, december 16, 2006 8:49:00 em  
Blogger Anna said...

sandra - Men mamma Scan går inte av för hackor hon heller ;)

Vet du förresten - jag försökte kommentera hos dig flera gånger förra veckan men det gick inte :( Och jag som önskade Lycka Till och gratulerade och hade mig... Ska göra ett nytt försök i morgon igen! *Kram*

jessica - Ja, det är så himla gott! Fast som jag skrev till Sandra är mamma Scans inte illa heller!

måndag, december 18, 2006 10:50:00 em  

Skicka en kommentar

<< Home