lördag, december 02, 2006

Lucka 2 – Glögg

Tänk att vi höll oss nästan ända till första advent med årets glöggpremiär. Var i dag en sväng in till stan och passade då på att köpa ett par flaskor. Det blev en flaska Dufvenkrooks och en flaska Blossa Trestjärnig starkvinsglögg spetsad med cognac.

Jag är i vanliga fall ingen storkonsument av alkohol, ett glas vin kan vara gott någon gång ibland. Många säger förresten att just det där första glaset vin är sååå gott när man har slutat kvälls- och nattamma men – nej. Där håller jag inte med. När jag skulle ta mig det där magiska glaset en kväll i september så tyckte jag faktiskt att det smakade riktigt illa. Men man vänjer sig kanske :) Har smakat två glas efter det och visst har de smakat bättre men långt ifrån jättegott. Nöjer mig faktiskt lika väl med ett glas cola…

Sidospår som vanligt. Nu var det ju glöggen det handlade om och DEN var riktigt, riktigt god och STARK! Fick en hiskelig hostattack bara när jag råkade andas ner i glöggmuggen. Jag fick för mig att den var 10 % -ig och tänkte för mig själv att stinget säkert kom fram så mycket för att den var varm. Erik skrattade åt mig och upplyste om att den innehöll 21 %... Inte konstigt att en som knappt tagit en droppe på snart två år upplever den som stark då, och att jag liksom glöggen blev varm!

På Blossas hemsida står det mer om just
denna glögg och där finns även recept på smaksiga glöggtillbehör, framtagna av känd-från-tv-kocken Markus Aujalay. Bland annat en cheddarpaj och en kryddyoghurtpannacotta som nästan får mig att dregla så här på kvällskvisten. Men nej – inte äta mer nu, magen är full av glögg, pepparkakor och julmust (man blev himla törstig av glöggen faktiskt).

Hopp i säng och go´natt! I morgon får vi se vad som döljer sig bakom lucka 3!

Bild: blossa.se