måndag, december 04, 2006

Lucka 4 - Direkt från pepparkakeland

Jag sitter nu här, i ett nästan 25-gradigt kök, med värkande rygg. Omringad av små bruna hjärt- stjärn- och granformade kakor. Den kryddiga doften ligger som en tät dimma i hela huset. Till och med när jag var ute med soppåsen för en stund sedan var doften med mig. Antagligen sitter den både i näsan och svävar som en gloria runt håret på mig. Jag blir förvånad om jag inte drömmer om dagens bak i natt.

Det är alltid lika mysigt att baka papparkakor med mamma. Hon var ledig i dag och drog med sig en icke svårövertalad morfar som barnvakt till Filip. Denna lilla filur har dock inte varit så lättpassad som han brukar. Jag kunde nämligen inte motstå frestelsen att låta honom smaka på degen och efter det har han så fort han fått möjlighet, krupit i flygande fart mot köket och plåtarna och med ovanligt hög röst vrålat GOTTIGOTTIGOTTI. En gång lyckades han som ni ser också norpa åt sig en rejäl degbit. Kan redan längta till nästa års pepparkaksbak då vi nog säkert kommer få god hjälp av honom.

Nu ska kakburken fyllas och jag kan garantera att inte en enda kaka till kommer slinka in i munnen. Ärligt talat står de mig just i denna stund ända upp i halsen...