söndag, januari 07, 2007

Kvällsläsning

Vilken lyx! Snart ska jag krypa upp i soffhörnet med en kopp rykande te och en sprillans ny Mama. Vet inte när jag senast köpte, än mindre läste en tidning. Vilken skillnad det är jämfört med för ett år sedan. Då läste vi massor. Den ena barnboken efter den andra. Om utveckling, mat, massage, ont i magen och lekar. Och så slängde man sig över Vi föräldrar, Mama och Allt i Hemmet för att även få en dos nöjes- och inspirationsläsning. Dels var man nybliven förälder och stundtals rätt osäker inser man nu efteråt, dels hade man gott om tid att läsa när Filip sov och åt vilket han ju gjorde mest hela dagarna de första månaderna. Jag minns att jag ofta tänkte på hur lyxigt det var att plötsligt ha tid att läsa så mycket. Det hade jag ju inte hunnit tidigare när jag jobbat. Det var först efter några månader, när högen av olästa Vi föräldrar och diverse inredningstidningar började fylla hyllan under bordet som jag dock såg sambandet mellan större bebis och mindre tid till t.ex. läsning, och jag insåg att lyxlästiden hade varit mer helig än jag först anat.

Nu är jag glad om jag överhuvudtaget får en glimt av förstasidan i dagens tidning mellan grötskederna vid frukosten. Det här med att läsa böcker om barn har nästan helt försvunnit. Mestadels på grund av att tiden inte räcker till men kanske allra mest för att man nu känner sig så pass trygg i sin roll som förälder. Men ibland kan man sakna det. Det är ju både intressant och mysigt att läsa något nytt och att fly omvärlden för en stund. Vi skojade lite tidigare i dag om att ta oss en läskväll varje vecka. Och det kanske inte är så dumt egentligen, knepet är nog helt enkelt att ta sig tiden. En nyfiken människa som jag som inte vill missa något utan allra helst läser från pärm till pärm bör nog också lära sig att läsa lite mer effektivt och inte vara så rädd att missa något. Som det är nu missar jag ju i stället allt eftersom jag aldrig ”hinner” läsa.

Men nu ska jag riktigt frossa i färgglada modereportage, i intervjun med Filippa Reinfeldt och förhoppningsvis även i fungerande och snabba tips om hur man blir januarifin som förstasidan utlovar…
Och så får vi hoppas att det ger mersmak, vilket jag är säker på att det gör. Då får vi nog ta och testa idén med läskväll hur mossigt det än låter. Jag tror det är en superdunderidé som förhoppningsvis lockar till att ta oss tiden till det igen!

5 Comments:

Anonymous Anonym said...

Håller med dig, att få läsa en bra tidning/bok för sig själv är lyx!!
Köpte oxå senaste Mama häromdagen fast har inte hunnit kolla i den så mkt ännu, tyvärr.
Thea
www.theasrum.blogg.se

måndag, januari 08, 2007 11:50:00 fm  
Blogger Anna said...

Ja, visst förgyller de tidigare så självklara sakerna nu mer än någonsin?!

Nu ska jag kika in hos dig!

måndag, januari 08, 2007 8:04:00 em  
Anonymous Anonym said...

Jag är tidningstokig, köper flera tidningar i månaden. Oftast bläddrar jag bara i dem, läser sällan hela tidningen!!!

tisdag, januari 09, 2007 11:13:00 fm  
Blogger Anna said...

Det låter klokt tycker jag! Både att köpa många tidningar och att bara bläddra - ska försöka ta efter dig på det :) Favorittidning?

tisdag, januari 09, 2007 2:14:00 em  
Anonymous Anonym said...

Anna: Det är många, men mama och plaza interiör är givna varje månad!!!

onsdag, januari 10, 2007 11:02:00 fm  

Skicka en kommentar

<< Home