tisdag, januari 09, 2007

Årsdagen av en klantighet

I dag är det ett år sedan Erik började jobba efter en lång, härlig ledighet under Filips första veckor i livet. Jag slirade lite smånervös bort till bvc med barnvagnen i ett krampgrepp i det snöiga vädret – för första gången själv till mät- och vägstället. Allt gick bra och så fort vi var på väg hem igen ringde jag Erik och rapporterade. Jag minns hur jag sa att det hade hunnit bli glashalt ute bara under den lilla stund vi hade varit inne på bvc och jag minns även hur jag höll om möjligt ännu hårdare i vagnen under hemfärden – med bara en hand dessutom, dum som jag var. I den andra höll jag mobilen med Erik i.

När vi nästan var hemma och jag bara skulle gå igenom ”svackan”, som inte är så bara i isgateväder – först en brant nerförsbacke och sen en ännu brantare uppförsbacke – så blev det helt omöjligt att gå. Jag gled hjälplös nerför med vagnen framför mig och försökte styra åt sidan för att få stopp i en snövall. Och det var då jag såg dem i ögonvrån. Landstingets fula, blåa plasttossor som man måste ta på sig för att inte smutsa ner golvet på bvc. Och som man även lämpligen bör ta av sig när man går därifrån. Jag skrek till Erik i luren: ”Tossorna, jag har glömt att ta av mig tossorna”, och så Erik i andra änden ”Herregud Anna, ta av dem!" Och att det var en bra idé hade jag faktiskt redan hunnit komma på själv mitt i virrvarret.

En liten episod ur en då nybliven och amningsförvirrad mammas vardag. I dag, ett år senare är jag dock åter vid mina sinnens fulla bruk och de blåa tossorna läggs numera snabbt tillbaks i sin låda innan vi lämnar stället.

6 Comments:

Anonymous Anonym said...

Haha...jag ser framför mig hur du ligger där med den blå plasten på fötterna! =)

onsdag, januari 10, 2007 11:37:00 fm  
Blogger Erica said...

Måste erkänna att både jag och Fredrik - som jag var tvungen att berätta för - fick oss ett gott skratt så här på kvällskvisten! Kan tänka mig att det måste varit riktigt halt i "svackan" som du kallar det, vet ju hur det ser ut där... Själv tar jag av mig skorna istället för att dra på de där tossorna ;)

Kramar från oss!

onsdag, januari 10, 2007 8:54:00 em  
Anonymous Anonym said...

Hej! Denna historia är ju så rolig. Hade ju fått äran att höra den innan årsdagen, men den är lika rolig än =) Hur mår ni annars? Jag har fått första sviten av att börja jobba på förskola i alla fall....maginfluensa.....en riktigt otäck....fick den i tisdags. Känner att jag svävar på små rosa moln nu när illamåendet släppt! Vad man uppskattar att vara frisk när man varit sjuk i maginfluensa. Du kommer fortfarande ihåg din va =) Hoppas till tusen att lillen klarar sig! Han hade inte gått upp något när vi var på 1årskollen. Bara blivit längre....skumt tyckte vi....men ni vet ju hur det är också. Vi hörs av snart igen! Saknar ER! Ses om en vecka i alla fall =) KRAAAAAM!

torsdag, januari 11, 2007 1:03:00 em  
Blogger Isabelle said...

Oj vad mycket spännande läsningar jag har missat här de sista dagarna :) Ska genast ge mig av all a inlägg (om inte theo misstycker).
Skrattade igenkännande åt din berättelse, hihi, jag tror att med barnet föds en otrolig virrighet. Men det är nog för att man sätter all fokus på någon annan än sig själv som det blir så, och då kan vi väl säga att virrigheten egentligen är en riktigt bra egenskap? Visst? :-) Kramar från oss!

torsdag, januari 11, 2007 1:14:00 em  
Blogger sandra said...

Riktigt roligt! Kan ju avslöja att det inte behövs en mammahjärna för att toka till det sådär heller. Maken hade spatserat igenom hela vårt stora köpcentrum i Farsta innan han fick syn på sina blåa fötter :-) Och då var det 2 timmar sedan han lämnade tandläkaren och hade kört bil och allt.

Älskar dina roliga anekdoter!

*kram*

fredag, januari 12, 2007 1:36:00 em  
Blogger Anna said...

Ja jösses vad tankspridd man måste varit :)

erica - det är faktsikt smart att ta av sig skorna. Gjorde också det ett tag efter tossincidenten men efter att ha trampat i en kräkpöl började jag med tossorna igen ;)

jonahosandra - Usch o fy! Stackars, stackars dig...jag kommer alltför väl i håg hur hemskt det var med magsjukan och minns kanske än mer väl känslan av att sväva på moln när man blir frisk igen, som du beskriver!

Men du - egentligen är det inte så konstigt med Jonahs vikt. Tänk vad han har traskat omkring den sista tiden. Det tar nog mer än man kan tro på dem och är de inte några jättebebisar innan så blir det nog lätt ett litet viktuppgångsstopp den här tiden. Ordnar säkert till sig till nästa gång. Ska ni också tillbaka om en månad då? Saknar er också...JÄTTEmycket! Och lääängtar tills på torsdag då jag innerligt hoppas att Filip är kry igen. KRAM!

isabelle - Jamen, så kan man faktiskt se det :) Har man dock varit lite åt det virriga hållet innan kan det i bland bli lite mycket ;) Hoppas allt är bra med er! Stor kram!

sandra - :) Haahaha! Det måste varit en rolig syn - stackars din man. Han hade kanske inte lika mycket förståelse som en mamma med barnvagn skulle haft ;) Hoppas helgen har varit bra! Kram!

söndag, januari 14, 2007 2:35:00 em  

Skicka en kommentar

<< Home