fredag, februari 02, 2007

Helgprojekt: Laga & Fixa

Ibland har vi en förmåga att samla saker på hög och i morgon har jag bokat in en timmes ”diverselagning”. Saker man hela tiden ser och tänker ”jag borde verkligen…”, för att sedan genast glömma bort och i stället göra något roligare. Men i morgon ska:

- två krångliga och svåråtkomliga lampor som varit trasiga en tid att bytas
- ett par urrivna blad tejpas fast i de böcker och på de sidor de hör hemma (Filip har av misstag kommit åt och rivit)
- ett randigt ben limmas tillbaks på den söta träfiguren som sitter på Filips bokhylla (Filip har vält – inte bokhyllan tack och lov, men figuren)
- den gula elefanten limmas tillbaka på mobilen över skötbordet (Filip har dragit)
- spiralen som gör hoppgrunkan rolig knåpas fast så grunkan blir hoppig och rolig igen (Filip har dragit här också)
- ett par tittut-flikar tejpas fast så de blir tittut-iga och roliga igen (även här har Filip råkat vara väl ivrig i sitt öppnande av flikarna)

Tänk, vad gjorde vi egentligen innan Filip Bus kom till oss? Utan honom hade vi ju bara haft två lampor att byta (för de ska jag inte skylla Filip för) och vad skulle vi gjort sen :)

I projekt Laga & Fixa kommer även ett par timmars albumfix och skrivande i ”Första året-boken” ingå. De här delarna är däremot riktigt riktigt roliga, problemet med dem är att man aldrig just tar sig tiden - för det är vad man måste. Med en mestadels racersovande minimänniska i huset har man lärt sig att det inte går att ställa sig in på att man mitt på dagen plötsligt har två timmar för sig själv med tid att göra något sådant. Jag har gjort ett par försök vilka alltid slutat med att minimännsikan vaknat precis när alla kort ligger spridda över bordet, eller av att jag tappat saxen i golvet…

Men i helgen ska det ske. Och jag längtar – efter några timmars fixande av det här slaget brukar alltid en riktig feel good-känsla infinna sig och lika säkert som att känslan infinner sig, lika säkert är det att jag mitt i lyckoruset alltid tänker att jag minsann aldrig ska låta sådana saker bli liggande igen. Ändå vet jag innerst inne att jag om ett par månader måste boka in ett par timmars laga & fixa igen. Undrar om det egentligen går att ändra en sådan sida eller om man helt enkelt ska låta sig vara som man är och i stället njuta av feel good-känslan när allt är fixat?!

1 Comments:

Blogger sandra said...

Himla smart att boka in tid sådär. Då får man ju kanske till och med projekten gjorda :-) Jag har rensat, slängt och fixat med skåp, papper och annat idag. Riktigt befriande det med!

Kram och en riktig god helg på dig!

fredag, februari 02, 2007 5:22:00 em  

Skicka en kommentar

<< Home