fredag, februari 23, 2007

MatInspiration

Snabbt som tjyven brukar jag rycka åt mig senaste numret av "Arlaköket" så snart jag ser det i affären. Detta exemplar (med bland annat tips på sydafrikansk mat), som nu funnits hos oss i ett par veckor, har redan bidragit med ett par nya favoriter och så är det nästan jämt. Jag älskar dessa små guldkorn till receptsamlingar och har samlat på mig en rejäl trave genom åren.

Dels känns de så lagom på något sätt, ingen tjock tidning att bläddra igenom och få dåligt samvete för att man aldrig KOM igenom utan små, behändiga och genomlästa på tio minuter. Dels är de oftast härliga att titta på med snygga bilder och träffande texter som fångar ögat – och magen. Men framförallt massor av inspiration till att laga något nytt, gott - snabbt. Passar oss perfekt!

Tilläggskommentar 1 - till eventuella språkpoliser (sådana som jag!) som tänker att "hon kan inte stava till tjuven, hon tror det heter tjyven - haa haa!". Snabbt som tjyven, med stark betoning på just "y", är ett av mig ofta använt uttryck och det ser ju helknasigt ut när man skriver det såg jag nu! Undrar just om det är dialektalt - någon som vet?

TIlläggskommentar 2 - började fundera på varför jag säger tjyven och letade fakta hos pålitliga Språkrådet. Och minsann står det där att ordet ”tjyv” faktiskt är en accepterad variant av tjuv om dock inte så vanlig. Så helt ute och cyklar är jag visst inte när jag säger som jag gör. Nog om detta, det var ju mat detta inlägg egentligen skulle handla om och inte en lektion i svenska :)

1 Comments:

Blogger Isabelle said...

Tack för tipsen! Ska roffa åt mig en sån på ica nu när vi ska och handla. Något speciellt du rekommenderar?

Och vad söt lille Filip var på bilden, fniss, ser ut somom han åkt i en sån här cadillac utan tak. Theo har rekordtjorvigt hår idag han med. Undra om det finns vax för ettåringar?

Hoppas allt är bra med er! Stora kramar från piteå!

söndag, februari 25, 2007 3:38:00 em  

Skicka en kommentar

<< Home