söndag, februari 25, 2007

Melodifestivalen – del 4

Jag hoppades att Andreas Johnson skulle sitta på årets vinnarlåt och frågan är om han inte gör det? I alla fall vinnarlåten för mig. Fast han delar den med Marie för hennes fullträff i hjärtat med sin ballad är svårslagen.

I går lyssnade vi (eller kanske ska jag skriva ”jag” – det var min idé men Erik hade nog ingen chans att undvika höra) på låtarna innan och upptäckte att vissa låtar blev bättre när man samtidigt såg framförandet medan vissa som lät okej floppade duktigt när man såg den som sjöng…

Verona stod för floppen med stort F – uuhhh, vad pinsam hon blev med sitt ögonfladdrande och sin konstiga dans. After Dark är inte riktigt min grej och det är inte heller Sanna Nielsen. Jag vet inte vad det är men jag har alltid stört mig sååå på henne. Nu ska ni som läser detta veta att jag egentligen är ganska snäll av mig och inte brukar döma människor jag inte känner på det här viset. Hon är säkert jättetrevlig och visst hör jag att hon sjunger bra men hon blir på något sätt för mycket. Så på henne blev det också ett rungande NEJ i går.

Av kvällens båda ugglor föredrog jag den manlige av dem. Absolut. En klassisk Ugglalåt som kanske inte riktigt var i sitt rätta forum men säkert kommer bli en plåga på radion. Tycker han hamnade rätt på sin Andra Chansen-plats. För övrigt en av de låtar som blev bättre när man såg honom sjunga. Den kvinnliga Ugglans låt lät lite kul sådär när man bara lyssnade på den och hennes lite ”proggiga” röst som låter som att hon sjunger hellre än bra. Men sen när man såg henne framföra den – njaaee, hon verkar allt bra flummig och det fick mig att tänka på det mer än att lyssna på låten.

Sarah Dawn Fiver hade jättefin röst och en bra låt – absolut värd en finalplats även om jag hade gissat på Uggla där. Men kvällens stora vinnare tycker jag ändå Andreas Johnson var med sin grymma röst och en kanonlåt.

Någon mer än jag som förresten la märke till att personkemin nog inte riktigt stämde mellan ”bakom kulisserna-Björkman” och Magnus Uggla? Undrar om han själv är nöjd med frågorna han ställer eller om han märker att det blir rätt krystat. Annars märker jag nog det så det räcker för alla!