tisdag, mars 13, 2007

Tema Nya recept – måndag

Men vad hände med måndagens recept? Jo, ärligt talat råkade jag somna innan jag hann lägga ut det så det blir två i dag i stället.

Först ut blir gulskimrande lammfärsbullar som med sin härligt saftiga konsistens nästan smälter i munnen. Tillsammans med en krämig och vitlöksrik tzatsiki framstår smaker som får mig att drömma om Medelhavet. Så här får man inte bara ett lättlagat vardagsrecept. Om man dessutom blundar när man tuggar så kan man fly verkligheten för en stund. Och hoppas på att inte glassbilen käckt börjar trudelutta utanför så man abrupt rycks ur drömmen och blir påmind om att det faktiskt är en helt vanlig svensk måndag. Dessa har vi testat både som lördagsmiddag ihop med klyftpotatis och som måndagslunch tillsammans med ris och det var lika gott med båda alternativen.

Lammfärsbullar 16-20 st
400 g lammfärs (nötfärs går också bra)
1 vitlöksklyfta
1 tsk salt
1/2 tsk sambal oelek
1 tsk mald spiskummin
1 tsk gurkmeja
1 dl Kelda lagalätt
smör

Gör så här:
Blanda färs, pressad vitlök, salt, sambal oelek, spiskummin, gurkmeja och lagalätt till en jämn smet. Forma färsen till små, avlånga bullar. Stek dem i smör i en stekpanna ca 5 min.

3 Comments:

Anonymous Anonym said...

Det lät jättesmaskigt,nästan för gott för en vardag!
Har själv lagat kyckling med bulgursallad precis. Hoppas du har nåt hett tips om "smalmat" också!

onsdag, mars 14, 2007 1:45:00 em  
Blogger Anna said...

Ja, nästan väl gott faktiskt men god helgmat brukar ju ibland kunna resultera i smaskig måndagslunch :)

I morgon kommer ett smalare tips! Vad beträffar dagens recept så bör man blunda vid raden för fetthalt är jag rädd...

onsdag, mars 14, 2007 9:54:00 em  
Blogger Malena said...

Godkväll,
Jag brukar vara här och läsa men har nog inte gett mig till känna *erkänner och lovar bättring*.

Ikväll har vi ätit "dina" biffar och vi är mycket nöjda, tack!

Ha en skön helg!

fredag, mars 16, 2007 8:44:00 em  

Skicka en kommentar

<< Home