onsdag, mars 14, 2007

Tema Nya recept – onsdag

Jag har skärpt mig och den uppmärksamme ser nu att jag publicerar onsdagens recept på rätt dag! Om tisdagens mat krävde sitt pyssel så går dagens desto snabbare.

Vi har blivit helt sålda på Arlas fantastiska sortiment av ”kryddhjälpmedel”. De hjälper både till att få underbar smak på maten samtidigt som själva tillagningen oftast är gjord på ett kick. Tyvärr är dock inte alla jättenyttiga men ack så goda… Arlas nya crème fraiche med smak av
äpple, dill och curry är utvecklad av Årets Kock 2006, Peter J Skogström. Kombinationen äpple/curry är för mig välbekant och god. Dillen kunde jag inte riktigt föreställa mig i sammanhanget men oj, vad GOTT det var!

Den här rätten beskrivs hos Arla som en ”perfekt fredagsrätt”, och jag håller egentligen med. Men faktum är att den passar utmärkt på en onsdag också. Erik har varit ledig i dag och då har man faktiskt rätt att mysa lite extra. I morgon kommer något nyttigare, jag lovar!

Kycklingpasta med smak av äpple, dill och curry
1 – 2 purjolökar
500 g kycklinglårfiléer (lite bråttom var det så vi tog en grillad i stället)
smör
1/2 tsk salt
1 krm svartpeppar
2 dl Arla Köket crème fraiche gourmet äpple, dill, curry
½ - 1 dl vatten

Gör så här:
Koka pastan. Skär purjolöken i långa strimlor och lägg ner i pastan när det återstår 1 min av koktiden. Skär kycklinglårfiléerna i bitar. Bryn dem i smör i en stekpanna. Salta och peppra. Vispa ihop crème fraiche och 1/2 – 1 dl vatten och häll i pannan. Låt koka ca 5 min. Servera kycklingen med pastan och purjolöken och ev grovt hackad dill.

Bild: arla.se

3 Comments:

Blogger sandra said...

Åh vad smaskigt det lät! Ska verkligen prova det här hemma. Lammfärsbullarna lät ju gudomliga dom med. Underbart kul med recepttips! Funderar på att ha ett liknande tema jag med framöver :-)

Kram

torsdag, mars 15, 2007 9:39:00 fm  
Anonymous Anonym said...

Oj, nu har jag inte hunnit med, dagarna rusar iväg som vanligt. Alla recepten verkar super!! Kanske ska testa något ikväll, hör av mig och meddelar resultatet =)

torsdag, mars 15, 2007 12:06:00 em  
Blogger Anna said...

sandra - Vad kul att du gillar recepten :) Och JA, jag tycker absolut du ska ha ett mat-tema du med. Du verkar vara så duktig på att laga mat så det ser jag verkligen fram emot!
Kram!

maria - Ja, gör det! Alltid kul att höra vad andra tycker. I bland kan det ju dessutom vara så att man kommer på någon egen extra krydda som piffar till det hela ännu mer!

söndag, mars 18, 2007 10:52:00 em  

Skicka en kommentar

<< Home