onsdag, mars 14, 2007

Tema Nya recept – tisdag

Nämen vad är detta? Vilket slarv - först somnade jag och missade måndagens recept, och vad tror ni hände i går kväll när tisdagens skulle ut? Jo, jag gjorde det igen... Tror minsann att jag har drabbats av den stora vårtröttheten så nu är det säkrast att jag publicerar det jag ska – snabbt, innan jag tippar ner med näsan i tangentbordet :)

Den här rätten är så god att man inte vill att den ska ta slut. Med tanke på Filip minskade jag mängden röd curry ordentligt men lite sting blev det ändå och han älskade det. Särskilt vattenkastanjerna som han tyckte var jättetokiga att tugga på – det knastrar ju så härligt! En annan Filipfavorit är räkor. Han tuggar och smaskar och slickar sig runt munnen så fort han hör ordet och räkor fick han mycket av denna lunch. Rätten kräver lite pyssel och tar en stund att laga men jag lovar att det är värt besväret. Här kommer receptet:

Röd curry med kokosräkor
1 kg räkor med skal (ca 400 g skalade)
1 röd paprika
1 morot

1 pkt haricots verts (150 g)
1 vitlöksklyfta

1 msk smör

1 msk röd currypasta (här minskade jag drastiskt mängden till 1 tsk)
1 hönsbuljongtärning
2 dl kokosmjölk
2 dl lätt crème fraiche
1 burk skivade vattenkastanjer
1 burk skivade eller strimlade bambuskott
färsk persilja eller koriander

Gör så här:
Skala räkorna. Kärna ur paprikan och skala moroten. Skär dem i bitar. Dela sockerärtorna på längden. Skala och hacka vitlöken. Fräs grönsakerna i smör i en wok- eller stor stekpanna. Rör ihop currypasta, smulad buljongtärning, kokosmjölk och crème fraiche. Låt räkorna fräsa med grönsakerna någon minut. Tillsätt därefter vattenkastanjer och bambuskott och häll till sist på såsen. Låt allt koka upp. Strö över persilja eller koriander. Servera med nudlar eller jasminris.