tisdag, mars 20, 2007

Vems är smurfrösten?

I dag var jag med om något jobbigt. Jag hörde mig själv på en filmsnutt. Eller var det verkligen jag? Ja, i så fall kommer jag nog vara tyst i fortsättningen, hur det nu ska gå… Så här var det:

Flyttade över massa bilder från kameran och upptäckte ett videoklipp som jag hade glömt bort. Öppnade det nyfiket och – just det, jag filmade ju Filip i lekparken häromdagen när solen sken och Filip med den, fåglarna kvittrade och allt kändes så härligt harmoniskt och vårigt. Filmsnutten var jättemysig. Filip svischade med jämna mellanrum förbi i gungan, ömsom fnissandes, ömsom viftandes med fingret och med gäll röst pipandes som fåglarna.


Och på tal om gäll röst – plötsligt bröts den mysiga stämningen av en obekant röst som med en konstig smurfklang pep fram ”Vaaar är pippin Filip? Vad säääger pippin? Piiiiip, piiiiip, piiiiip!” Fram dyker sedan en brun vantklädd hand som puttar på Filip samtidigt som man åter hör den pipiga smurfrösten utbrista ett ”Oooops” följt av ett nervöst skratt. Sen fladdrar sand, asfalt, en bit blå himmel, Filips ena sko och mitt ena ben förbi i bild och det är då jag inser att det faktiskt är mig själv jag hör. Herregud, är det enda jag kan komma på som kommentar till det hela. Inte nog med att jag låter hur konstig som helst på film (för visst låter man ju helt annorlunda då jämfört med i verkligheten? Eller hur? Snälla någon, säg att det är så? :) ), jag klarar ju inte ens av att filma samtidigt som jag puttar på en gunga. Det måste ju vara hur basic som helst.

Så i morgon ska vi ut och öva filmning Filip och jag, och jag lovar att jag inte så mycket som kommer öppna munnen ens. Jag är snudd på chockad över hur hemskt det lät och har troligtvis sagt mitt sista ord i en filmkamera någonsin. Känner hur jag blir alldeles varm i ansiktet bara jag tänker på det.

Erik höll på att dö av skratt när vi tittade på den för han satt här givetvis också. ”Vem är det som pratar sa han?” Kul! Men kanske ett tecken på att smurfrösten inte lät som jag?

Och vet ni vad – tidigare i kväll kom jag på mig själv med att försöka prata till Filip med lite mörkare röst. Men så kan jag ju inte hålla på. Nej, jag får helt enkelt tro att vi har köpt en kamera med världens sämsta ljudåtergivning av röster. Sen att Filip lät precis som vanligt, det är ju en annan sak. Jag stod ju liksom så nära så det var säkert det det berodde på. Det får i alla fall bli min slutsats. Nu ska jag lägga mig. Troligtvis kommer jag drömma om blåvita smurfar och väcka mig själv av att jag pratar i sömnen som en av dem :)

7 Comments:

Blogger Mr Marpe said...

Jag tycker inte heller att jag känner igen min röst. Till viss del beror det nog på att man inte är van att höra sin egen röst och till viss del på tekniken. Min begränsade kunskap i signalbehandling säger mig att man inte får med alla frekvenser när man spelar in digitalt.

onsdag, mars 21, 2007 9:21:00 fm  
Blogger Anna said...

TACK snälla Martin! Du har räddat min dag :) Du kan säkert föreställa dig att Erik inte var särskilt mycket stöd utan snarare spädde på att det lät ovanligt likt för att vara på film :)

onsdag, mars 21, 2007 10:23:00 fm  
Anonymous Anonym said...

Visst låter man konstigt på film. Hi, hi.
Såg att du skulle träna dig på att filma. Ett tips om du ska panorera;
Tänk; ettusen ett, ettusen två, ettusen tre, medan du gör panoreringen, annars blir ni sjösjuk av farten om du viftar med kameran bara snabbt från vänster till höger.
Ulrica i piteå

onsdag, mars 21, 2007 12:26:00 em  
Anonymous Anonym said...

Hejsan! Du behöver inte vara orolig alls! Det enda är att du är ovan att höra din egen röst så, men du har inte alls nån konsig röst. Jag blir också skräckslagen när jag hör min röst pratas på band...fruktansvärt...ännu värre att höra den sjungas...men med tiden lär man sig att folk har stått ut med min röst i alla tider så om jag lyssnar på tillräckligt många inspelningar av min röst, eller blir reporter eller nåt, så kanske jag också vänjer mig =)KRAAAAAAAAAAM!

onsdag, mars 21, 2007 12:42:00 em  
Anonymous Anonym said...

hej igen...det var jag som skrev här precis innan, kom åt en tangent så det lades in under anonymous....fniss...

onsdag, mars 21, 2007 12:43:00 em  
Blogger Isabelle said...

åååh..jag tror jag skrattar ihjäl mig, haha, jag känner igen syndromet. Tur man får höra hur man låter ibland :-) Ha en riktigt skön helg på er! Stora fredagskramar!

fredag, mars 23, 2007 4:34:00 em  
Blogger Anna said...

Ulrica - Tack snälla för tipset, det ska jag verkligen lägga på minnet. Förstår precis vad du menar med sjösjukan, man hämtade sig inte på en bra stund efter min bergodalbanefilmning ;)

Anonyma Sandra - Vad skum du är som skriver under anonym sådär bara ;) Tack för dina lugnande ord, du är så snäll! Men faktum är att jag tänker på det fortfarande, en vecka efter, så den här incidenten satte spår kan jag lova...

Åhhh, vad vi LÄNGTAR tills på torsdag!
KRAM Anna

isabelle - Så du har råkat ut för samma sak? Alltid skönt med någon som förstår - fast jag lovar att du inte på långa när låter så konstig som jag! Det har nog ingen gjort - någonsin:)
Hoppas allt är bra med er!
Stor KRAM!

tisdag, mars 27, 2007 9:48:00 em  

Skicka en kommentar

<< Home