fredag, april 06, 2007

Glad påsk!

Ute skiner solen från en klarblå himmel och tvätten fladdrar i vinden. Förmiddagen har ägnats åt tvätt och lek inne – trädgårdsfix ute. Härinne sprider sig nu sakta en doft av äppelkaka som min pyssliga, pappalediga Erik har svängt ihop. Efter fikat blir det en tur till lekparken innan grillen tänds för premiärgrillning av lamm. Inte premiärgrillning för i år, den var för ett bra tag sedan, men lamm har vi aldrig grillat förut. Lite senare stundar mys framför en film och tjuvöppning av påskägg. Det är en lång fredag i dag och då hinner man ju massor!

Jag misstänker att resten av påsken kommer gå i den goda matens tecken med lunchbesök hos våra föräldrar inbokade. Ska se om vi kan få Filip att äta lite ägg. Det är annars en av få saker han grimaserar skeptiskt åt för att strax därefter sträcka ut tungan så långt han kan – med äggbiten på och sedan vifta den av från tungan, ner på bordet och ut på golvet. Vill han inte ha nu heller ska han faktiskt få smaka på ett chokladägg i stället.

Skulle vi få för oss att klä ut lillen till påskkärring behöver vi inte lägga ner så mycket jobb. Kinderna har färgats av solen under veckan och sätter vi bara en sjalett på huvudet så är förvandlingen gjord. Lägg därpå till att den nya – och ack så farliga – favorit”leksaken” ute är piassavakvasten. Sen behövs bara en vägbeskrivning till Blåkulla innan den allra sötaste lilla påskkärringen är klar för avfärd. Fast kanske sätter man inte sjalett på en liten kille…? Han borde nog få en hatt och det har vi ingen. Så då struntar vi helt enkelt i den traditionen och behåller honom härhemma i stället :)

För egen del behövs dock en hel del rouge för att pigga upp mina kontorsbleka kinder. Löjligt trött efter den första arbetsveckan som ju inte ens blev hel, ska jag njuta så mycket jag bara kan av dessa lediga dagar. Jag uppskattar "äggstra" mycket att få vara hemma och det känns som att den här påsken har alla förutsättningar att bli den gladaste!