tisdag, april 24, 2007

Lika som bär?

Det var med skräckblandad förtjusning som jag efter tips från mamma Hanna surfade in på MyHeritage för en stunds fotolek. Detta spektakel går då ut på att man ska ladda upp bilder på sig själv och sin familj för att sen få se vilka kändisar man är lik – ett sant tjejnöje och väldigt passande en sjukdag då huvudvärken äntligen släppt och man åter kan sitta framför datorn.


Så vad har då dessa tre ansikten gemensamt med vår lilla familj? Jo, även om jag – tyvärr (och då kan jag lova att jag letat!) inte ser de där uppenbara tvillinglikheterna, så var det bland annat de här kändisarna Filip, Erik och jag parades i hop med. Jag fick först upp Keira Knightley och kände mig mäkta nöjd. Strax därefter kom Meg Ryan upp, följd av ingen mindre än... Michael Schumacher. Hrmpf, det roliga var slut för min del och jag laddade i stället upp en bild på Filip som fick höga likhetspoäng med Audrey Tautou (Amelie från Montmartre). På andra plats kom Michelle Pfeiffer och Filip borde så långt känna sig nöjd. Men sen plötsligt, dök Yasser Arafat upp som gubben ur lådan och jag beslöt å hans (Filips) vägnar att i stället kolla vem Eriks look-a-like kunde vara. Jag måste erkänna att jag tog ett litet skutt på stolen när ingen mindre än toksnygge Jude Law uppenbarar sig på skärmen framför mig, och jag förstod genast varför jag uppskattade The Holiday så! En återkommande figur på bilder av Erik var annars Kevin Costner och en Formel 1-förare vid namn Alonso medan hans, om man får kalla det bottennapp (förlåt Harry), var Harry Belafonte.

Lite kul var att Meg Ryan dök upp på bilder av både mig och Filip, vilket borde betyda att vissa likheter mellan mor och son finns, trots att många nu säger att han blir mer och mer lik pappa. Intressant var också att både jag och Erik på något (avlägset?!) sätt är lika Art Garfunkel. Alltså är Erik och jag också lika?

Måste också påpeka att det unika fotot har väldigt stor betydelse för vem man blir lik. Till exempel fick Filip på en bild där han har öppen mun och huvudet lite nonchalant bakåtböjt, superhöga likhetspoäng med Bono (där han har öppen mun och huvudet lite nonchalant bakåtböjt). Och jag fick 90 % likhetspoäng med Julia Roberts på ett kort där jag skrattar så jag visar alla mina tänder (hujja). Vissa träffar kan jag dock inte se någon likhet med hur mycket jag än letar. Exempelvis påstod sökmotorn sig ha hittat likheter mellan mig och en gammal kinesisk man. Jag som snarare har ögon åt det runda hållet än sneda, antar att likheten måste ha suttit vid formen på öronen, eller var det kanske hakans spets?

Med risk för att bli lite nojjig – testa du också vettja! Jättekul nöje, och berätta gärna för mig sen så jag får veta vilka kändislook-a-likes jag har bland mina bloggvänner!

1 Comments:

Anonymous Anonym said...

Otroligt kul! Jag lovar att göra testet när jag har en ledig stund (smygläser din blogg på jobbet) :-)
Speciellt Yassir Arafat var riktigt kul. Kan inte riktigt se likheterna...

Kram

tisdag, april 24, 2007 6:43:00 em  

Skicka en kommentar

<< Home