söndag, april 01, 2007

I morgon är ingen vanlig dag

Nu är timmarna räknade. I morgon bitti börjar jag jobba. Jag ska inte säga att jag har förträngt det men jag har i alla fall låtit bli att tänka för mycket på det, än mindre skriva om det här. Faktum är att det knyter sig i bröstet nu när jag ser det skrivet. Inte för själva jobbets skull men vid tanken på att jag inte kommer hinna se Filip mer än ett par timmar varje dag. Allvarligt talat så förstår jag inte hur jag ska klara mig utan mitt lilla hjärtegryn på dagarna. Att ha umgåtts så nära med någon som betyder så mycket, så gott som dygnet runt i över 16 månader och sedan plötsligt vara borta från honom hela dagarna känns så himla overkligt.

Nu ska jag dock inte beklaga mig för mycket. Erik ska så när som på ett par veckor i sommar vara ledig till mitten av augusti då Filip ska börja dagis och vi kommer vara lediga tillsammans mycket i sommar. Och Erik har längtat SÅ efter denna dag att jag självklart har glatt mig och längtat för hans skull – noggrann med att skilja på längta för hans skull och INTE längta för min egen :) Jag vet att de kommer ha det jättemysigt i vårsolen och hitta på massor av mysiga saker hela dagarna. Jag låter väl inte alltför avundsjuk...?

För några veckor sedan ska jag erkänna att jag hade riktig ångest. Ville verkligen inte lämna denna underbara tid bakom mig. Det blir så vemodigt att tänka på att min mammaledighet är över och att jag aldrig kommer uppleva den igen med Filip. Men Filip finns ju tack och lov kvar och jag ska vara så mycket mamma jag bara kan den tid jag är hemma. Efter några dagars tänkande på allt detta insåg jag att jag ju inte kan förstöra den sista tiden hemma med sådana grubblerier och jag lovade mig själv att inte ägna mer tankar åt jobbet. Och tänka sig att jag har lyckats ganska bra! Har faktiskt inte haft en gnutta söndagsångest i dag utan ser till och med fram lite mot morgondagen. Ska bli jättekul att träffa alla igen och lite spännande att se hur det går att skrämma igång huvudet. Huanamej.

Häromdagen sa förresten någon till mig ”Jaha, då ska du tillbaka till verkligheten nu igen?” Jag hoppas att jag inte såg lika dum ut som jag tyckte påståendet var. Kanske drog personen ifråga bara en klyscha utan att tänka på innebörden, för verkligheten – den är ju här hemma! Självklart är jag inte naivare än att jag förstår att jobbet också kommer att vara en del av verkligheten men aldrig i den utsträckning det var innan. Det allra viktigaste och min verklighet är det ljuvliga livet med mina båda pojkar. För något som inte är en klyscha är att livet FÅR en ny innebörd från den dagen ens barn kommer till världen. På utsidan (sånär som på en gigantisk mage mindre och med den största och ilsknaste röda finnen i världshistorien - mitt i pannan. Är det inte typiskt så säg?) är det samma Anna som kommer tillbaka till jobbet i morgon, men inte på insidan.

I natt ska jag i alla fall inte drömma mardrömmar om jobbet. Jag ska drömma att jag kommer hem från jobbet och får pussa på min Filip hela kvällen. Risken finns att han kommer vara alldeles förpussad innan den här veckan är slut, stackarn.

7 Comments:

Blogger sandra said...

Ett stort lycka till med omställningen i veckan. Förstår att det känns tufft...

Många kramar

måndag, april 02, 2007 6:08:00 fm  
Blogger Isabelle said...

Känner så igen dina tankar. Man är så samansvetsade med dom små krypen som verkligen tagit en med storm sedan den dagen dom anlände på jorden :) Hoppas du inte längtat ihjäl dig efter lille söte Fille idag! Du får rapporterna sen!
Stora kramar!

måndag, april 02, 2007 5:15:00 em  
Anonymous Anonym said...

Hej Anna! Hoppas dagen har gått bra! Jag tycker att du verkligen har lyckats med ditt uppdrag - att hålla den värsta "söndagsångesten" borta som vi pratat om, och gjort sista veckorna toppen dom också! Ja,vi har verkligen haft en oförskämligt bra tid hemma med våra små älsklingar, vi i mammapojkligan =). Så tacksam! Och du har rätt i att det är så härligt och roligt att se sina "de två" tillsammans och hur de får tid att komma bara nämre och närmre - det värmer! Filip kommer vara tokig i dig när du kommer hem, det är mysigt =) Hoppas vi kan ses på torsdag, Jonah är sjuk idag efter helgen med släktbesök, men vi hoppas på snabbt tillfrisknande. HÄLSA! Kram Sandra

måndag, april 02, 2007 8:32:00 em  
Blogger Mr Marpe said...

Hoppas det gick bra igår och att Erik sköter om Filip ordentligt. Säg till Erik att jag kollade på hans blogg och det ser inget vidare ut.

tisdag, april 03, 2007 7:41:00 fm  
Blogger Anna said...

TACK för de uppmuntrande orden! Jag borde gå in här och läsa dem 40 gånger om dagen för att få en kick i rätt riktning tror jag... än så länge ÄR det inte så kul men man vänjer sig säkert!

KRAM!

torsdag, april 05, 2007 12:38:00 em  
Anonymous Anonym said...

Oj va spännande att ha börjat jobba igen! Känner igen dina tankar! Gick det bra på jobbet sen?!

måndag, april 09, 2007 1:59:00 em  
Blogger Anna said...

anna & emilia - Njaaee, jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det. Trodde faktiskt att det skulle kännas roligare än det gjorde och det känns lite knäckande... Men det blir säkert bättre! Nu laddar jag för fullt för denna fyradagarsvecka - mjukstart i alla fall Det var tur för mig :)

måndag, april 09, 2007 8:33:00 em  

Skicka en kommentar

<< Home