tisdag, juli 03, 2007

En lång lista

Hakar för ovanlighetens skull på en lista som jag hittade hos Sandra. Eftersom bloggen ju är min OCH Filips så låter vi er lära känna oss båda lite bättre ;)

Tilläggskommentar: Det hjälpte inte att jag i förmiddags skrev så tangentbordet glödde. Lillskrutt vaknade precis innan publicering och sedan kom ju en hel dag emellan – därav en del konstiga svar om lunchlagning och så, fast klockan nu snart är natt...

Nämn något som gjorde dig glad igår:
A:
Att få njuta av min första lediga dag av 49 (= sju veckors semester :) Har ni hört detta förut?) tillsammans med Filip.
F: Att leka med mamma, att träffa pappa när han kom från jobbet och mitt nya pussel jag fick från mormor.

Vad gjorde du klockan 08 i morse?
A: Då åt Filip och jag frukost och pratade om vad vi ska göra i dag.
F:
Åt gröt helt själv. Pratade med mamma.

Vad gjorde du för 15 min sedan?
A: Passade på att duscha och måla tånaglarna medan lillen sov.
F:
Sov (Sover fortfarande. Betyder det att jag skriver i sömnen? Skumt…).

Det sista du sa högt?
A: Sov gott mitt lilla hjärtegryn.
F:
Pussa mamma, pussa. Yckepia, däää!

Det senaste någon sa till dig:
A: Pussa mamma, pussa. Yckepia, däää! (Filip fick i går ett nytt pussel av mormor med fem siffror på. Under siffran 3 ser man tre nyckelpigor) Översatt till vuxenspråk: Pussla mamma, pussla. Nyckelpiga, där!
F:
Sov gott mitt lilla hjärtegryn.

Vad har du druckit idag?
A: Sur juice (inte gammal alltså men med grapesmak. Surt är gott, i synnerhet i mitt nuvarande tillstånd), vatten och en egengjord ”fusklatte”.
F:
Vanligt vatten ur pipmugg och vatten från regntunnan ur en frisbee. Mamma tyckte inte det var bra.

Vad var det senaste du åt?
A: Delade en nektarin med Filip.
F:
Delade en nektarin med mamma.

Vad var det senaste du köpte?
A: En vit, fyrkantig mugg från Åhléns att förvara familjens tandborstar i på handfatet.
F:
Jag är för liten för att ha lösa pengar eller kort ännu. Jag får allt av mamma och pappa.

Vad är det för färg på din ytterdörr?
A: Grå, samma färg som huset.
F:
Färg, vad är det?

Vad är det för väder hos dig nu?
A: Mulet, 13 grader och regn. Vart tog gårdagens sommarväder vägen?
F:
Det smattrar på rutan oh det är sååå sövande… Zzzz…

Godaste glassmaken?
A: Hmm. Svåraste frågan hittills. Älskar glass i alla former. Måste jag välja en favorit så blir det dock… Sandwich. Eller päronsplitt. Eller i ”burkform” Texas Pecan. Eller vanlig mjukglass med choklad- eller lakritsströssel. Eller med sega små hallonkulor som smakar som Pim Pim. Lovely!
F:
Jag älskar glass! Vanilj är bäst.

Tror du på kärlek vid första ögonkastet?
A: Absolut. Erik är det bästa exemplet i heeela världen :)
F: Ja, det gör jag. Så fort jag såg mamma och pappa första gången så visste jag att det var dem jag ville vara med!

Sover du tungt?
A: I vanliga fall (dvs. inte gravid) – ja! Nu – nej! Vaknar många gånger varje natt. Underligt.
F:
Det är olika. Jag är rätt nyfiken så på dagarna kan det vara lite si och så. På nätterna däremot är jag trött så då sover jag jättegott.

Drömmer du mardrömmar?
A: Inte ofta, tack och lov.
F:
Nej, det tror jag inte.

Trivs du med ditt jobb?
A: Njaaee, Vad ska jag svara? På många sätt, ja. Har dock ändrat mig på många sätt under min mammaledighet och tänkt mycket på att jag den tid jag inte får tillbringa med Filip borde göra något jag tycker är riktigt kul. Vi får se vad som händer…
F:
Ja, jag älskar att leka!

Favoritklädsel?
A: Jeans eller kjol/klänning.
F: Just nu om jag får välja själv, min bruna heldress med apor från Ida T. (Mormor är snäll!) Om mamma eller pappa klär mig blir det garanterat de där jeansen som ska vara trekvartslånga men mest liknar ett par för korta jeans ;)

Favoritlåt just nu?
A: Cheek to cheek med Sahara Hotnights. Mycket trallvänlig och spelas flitigt i bilen.
F:
Gräshoppelåten tycker jag är väldigt bra.

Vad ser du om du tittar till höger?
A: Fåtöljen ni ser på bilden!
F:
Inget, jag sover ju…

Vad gör dig glad just nu?
A: Att vi snart, snart har semester tillsammans och att vi har en ny liten familjemedlem i min mage!
F:
Att jag snart vaknar och då ska äta mat!

Vad ska du göra härnäst?
A: Laga mat. Spaghetti och köttfärssås står på menyn.
F:
Det sa jag ju precis…

Höger el vänsterhänt?
A: Höger
F: Mamma och pappa tror jag är vänsterhänt men jag är rätt duktig på att göra saker med båda händerna så vi får se.

Humör just nu?
A: Glad och pigg. Skriver fort som attan för att försöka hinna klart innan lilleman vaknar :)
F:
Trött…

Favoritgodis?
A: Om det var svårt att svara på glassfrågan så ska vi inte bara tala om hur det här är. Jag är ledsen men ska jag svara på detta kommer ni hinna somna innan ni läst klart… Men okej, favorit för tillfället är nog faktiskt Türkisk Pebers ”Fire Woods” och struten med blandade polkagrisbitar vi köpte i Gränna för några veckor sedan. (Läste ni det sista ordentligt? ”För några veckor sedan”. Jag är faktiskt själv förvånad att det finns något kvar men struten innehöll ett halvt kilo och polkagrisarna är sega och knapriga så in i norden att det är omöjligt att äta mer än ett par bitar per dag.)
F: Äter inte godis.

Kläder just nu?
A: Mammakläder allover. Svart kjol och grön topp.
F:
I dag har jag valt – min bruna heldress med apor på!

Sommarplaner?
A: Ska inte tråka ut med upprepningar. Se föregående inlägg!
F:
Vara med mamma och pappa. Leka med mina kompisar, bada och äta glass.

Hur många kuddar sover du med?
A: Tre. Än så länge. Snart blir det säkert både fyra och fem när magen är så stor att man även behöver en bakom ryggen och en mellan vaderna. Konstigt, jag vet. Men jag kunde inte sova utan den mellan just vaderna i slutet när jag väntade Filip.
F:
En. Om jag inte vaknar upp och ner för då har jag huvudet på täcket.

Spelar du ngt instrument?
A: Hade en flöjtkarriär i låg- och mellanstadiet. Hua. Det instrumentet ska jag inte introducera för Filip såvida han inte upptäcker det och fastnar själv. Numera Filips minipiano med djurljud samt ett munspel som jag försöker lära Filip att blåsa i.
F:
Ja, det gör jag. Piano, helst med högsta volym och högsta tempo. Mamma och pappa brukar då komma och trycka på en knapp så det låter tystare och inte alls spelar lika fort… Och så kan jag blåsa visselpipa och spela xylofon också. Det där munspelet är jag lite rädd för faktiskt.

Morgon eller nattmänniska?
A: Helt klart morgonmänniska! Önskar att jag vore lite piggare på kvällarna och inte hade så många filmer att se klart slutet på :)
F:
Morgonstund har guld i mund…

Vad är viktigast för dig?
A: Familjen och hälsan.
F:
Att få vara med mamma och pappa.

Är du kittlig?
A: Enormt.
F:
Ja, under fötterna, hakan och på låren.

Snarkar du?
A: Nej, verkligen inte. Inte ens när jag är förkyld. Om ni frågar Erik påstår han att det händer men då antar jag att det bara låter som lätta suckljud…
F:
Nej, bara sådär gulligt och suckande i så fall. Precis som mamma ;)

Stjärntecken?
A: Våg. Velig sådan. Märks det månne i mitt glassvar här ovan?
F:
Skytt.

Äckligaste insekten?
A: Leta fram en insektsbok och läs den från pärm till pärm så har ni svaret. Jag är inte alls förtjust i småkryp men måste jag säga en så kniper spindlar förstaplatsen.
F:
Jag gillar djur. Fast för ett tag sedan när jag höll på att leka med en sådan där svart sak med åtta långa ben så skrek mamma högt och hon sa ett ord som lät såhär: Äckligt.

Stökigt eller välstädat?
A: Välstädat. Det bor en ordningsmänniska i mig även om hon har lättat på den sidan sedan vi fick en rörlig minimänniska till oss!
F: Hmm. Tycker det är jättekul att hjälpa till med dammsugaren och att sopa och torka och så. Samtidigt är det ju jättekul att leka med många leksaker samtidigt och då blir det ju lite stökigt. Så jag tycker nog både och här.

Längtar du mest efter just nu?
A: En blöt puss från en nyvaken Filip och en ”nu börjar semestern-puss” från Erik i morgon kväll :)
F:
Att få vakna till i mammas famn när jag vaknat. Det är mysigt.

4 Comments:

Blogger Snäckan said...

Vad roligt det var att lära känna både dig och lille Filip lite bättre ;-) Kram

onsdag, juli 04, 2007 12:12:00 fm  
Anonymous Anonym said...

Åh vad skoj att läsa! Är så imponerad av Filips skrivkunskaper vid 1 års ålder :-)

Kram

onsdag, juli 04, 2007 6:45:00 em  
Anonymous Anonym said...

Wow, häftigt! Har han redan börjat med tvåordsmeningar vid ett års ålder? Eller är det bara mamma som skriver så?

fredag, juli 06, 2007 10:38:00 em  
Blogger Anna said...

=)
sissis krypin - jag vet inte om sådant går i arv men jag bubblade på ganska mycket när jag var ett. Filip började också prata tidigt och tvåordsmeningar förekommer, om än inte ofta. Nu är han ju drygt ett och ett halvt så snart får vi säkert höra mer :)

fredag, juli 06, 2007 10:50:00 em  

Skicka en kommentar

<< Home