tisdag, juli 10, 2007

Från rädd till skräckslagen

Största skillnaden mellan förra graviditeten och denna är att jag då var totalt orädd inför förlossningen. Jag minns att jag tyckte det lät väldigt logiskt när jag sa till dem som frågade hur jag kände att ”den dagen kommer, och det är inget man kan smita ifrån. Har så många klarat det innan mig så ska nog jag göra det också. Och så bla bla bla…”. Det enda jag var riktigt rädd för var att något skulle hända med barnet. Den rädslan kavrstår men idag inser jag hur naiva vi var som hade den andra inställningen. Visst är det bra att inte stirra upp sig för mycket men att ha med i bakhuvudet att det kunde bli riktigt jobbigt hade nog inte skadat. Nu blev det ju så och jag tror det kom som en total chock för oss båda.

Så den här gången är allt annorlunda. Jag är verkligen livrädd inför ”dagen som komma skall” och jag har ingen aning om hur jag ska hantera det. Ju längre tiden går desto mer tänker jag på det och jag ägnar redan en bra stund varje dag åt att tänka på och fasas över… De sista timmarna innan Filip kom ut var många och långa och bestod av ett intensivt värkarbete som inte gav något särskilt. När sedan äntligen krystvärkarna kom var jag så slut att jag inte trodde jag skulle orka andas mer överhuvudtaget. Dessa eländiga värkar visade sig sedan hålla på i nästan två timmar innan det plötsligt blev bråttom, Filips hjärtljud gick ner, rummet fylldes av folk och en snäsig undersköterska sa åt mig att sluta säga aj. Det skulle minsann inte göra det hela bättre försäkrade hon. Att jag sedan trots mitt omtöcknade tillstånd råkade höra min ”nödplan” raseras gjorde inte saken bättre. Någonstans bland alla röster hörde jag hur en kvinna sa ”Vi måste nog snitta”. Förlossningsläkaren svarade då ”Nej, det går inte. Den ligger för långt ner”. Och det var då jag på allvar trodde att vi båda skulle dö. Det var ju det jag hela tiden hade hängt upp mig på någonstans i bakhuvudet – att skulle det absolut inte gå, då skulle de ju snitta. Denna konversation ringer nu dagligen i mina öron.

I dag var dagen då vi skulle träffa en läkare för att prata om förra förlossningen och min/vår rädsla för nästa. Tiden bokades av vår barnmorska för över två månader sedan och jag har verkligen sett fram emot det. Hoppats och trott att det skulle hjälpa en bit och förhoppningsvis ge oss något positivt att blicka mot. En gråhårig medelålders kvinna med tysk brytning tog emot oss och började genast sitt mässande. Tryckte upp förlossningsjournalen (som hon visade tydliga prov på att hon inte kastat så mycket som ett öga åt innan vi klev innanför dörren) under näsan på oss och visade på att det mesta som stod i den var helt normalt. Helt normalt. Helt normalt. Inte ovanligt utan helt normalt. Möjligtvis att det kunde varit ganska tufft mellan klockan 8 och 13 då hon såg att värkarna avlöst varandra i raskt tempo utan att ge någon effekt. Vi fick överhuvudtaget inga frågor, det skötte hon själv – frågade och svarade. När jag några gånger försökte berätta saker jag upplevt som jobbiga så hann hon inte lyssna färdigt innan hon var tvungen att bryta med sitt ”Det är helt normalt”. Efter 40 minuter satt vi tysta alla tre och vi tackade för oss och gick därifrån. Jag ledsen och räddare än förut, Erik ganska förvånad över hela samtalet. Vad skulle vi där att göra? Ett sådant samtal tror jag inte lugnar någon. I alla fall fick det bara mig att känna att det tydligen är jag som är onormal som upplevde det hela som jag gjorde…

Det vi fick var alltså en högst vetenskaplig redogörelse över förlossningen - inget nytt eftersom samma journal ligger i en låda en trappa upp – samt en uppvisning i att ”vi som jobbar med det här håller minsann varann om ryggen”, då hon noggrant påpekade att det faktiskt ofta är de blivande mammorna som själva förstör sin förlossningsupplevelse genom att allt för ofta komma dit med för mycket kunskap och förutfattade meningar om smärtlindring, osv. Till viss del tror jag säkert hon har rätt. Blivande föräldrar är nog i dag ganska väl pålästa, givetvis på gott och ont. Men det var ju inte det vi ville prata om. När Erik till sist frågade vad vi nu skulle göra och tänka på och hur vi skulle gå vidare så svarade hon ”Ett bra tips är att lyssna på vad barnmorskorna har att säga när ni kommer in”. Självklart gör man väl det, korkad är man ju annars då det är de man litar mest på i hela världen i det läget!

Ja, det blir inte alltid som man tänkt sig. Tisdagen som jag hoppades på skulle bli en vändning på mitt snurriga förlossningstänkande blev i stället en ledsen dag då musten fullkomligt gick ur en. Riktar nu all tro till Aurora – mottagningen på sjukhuset för sådana som vi, med oro inför förlossningen. Som tur är har vi sånär som på snäsiga sköterskan som jag inte fick säga aj för, bara positiva bilder av barnmorskor och sköterskor på förlossningen/BB. Det känns helt klart värt att göra ett besök där. Förväntningarna kan bara bli bättre än vad de är nu.

10 Comments:

Blogger Isabelle said...

Hej vännen! Här har du en som verkligen förstår dig. Jag tycker du är jättemodig som vågar ge dig in i det igen när du haft en tuff första förlossning. Själv velar jag hit och dit, men så småningom övervinner kanske längtan efter ett syskon till theo, skräcken för förlossningen. Jag hoppas det!

Man säger att svenska sjukvården är så bra. Visserligen är den det. Men när det kommer till människan och det psykologiska är den urusel. Vi har fortfarande inte fått någon hjälp att bearbeta vår förlossning. Ändå har vi anmält hela händelseförloppet, jag har brytit ihop inför både förlossningsläkare och barnmorskor, jag har hulkat mig i telefon med chefen för hela förlossningen som lovat att en kurator skulle ringa upp oss - har inte hänt än! Och man är ju lite för stolt för att be om hjälp, speciellt en andra gång. Urkas burkas. Hoppas aurorasköterskorna får er att känna er tryggare inför nästa förlossning. Se till att få prata med dom riktigt snart, det måste kännas jättejobbig att gå och vara skräckslagen. Du får gärna berätta hur det kändes att prata med dom. Om du vill förstås, kanske kan ge mig en spark i baken :)

Stora kramar från oss!

tisdag, juli 10, 2007 11:37:00 em  
Anonymous Anonym said...

Hej! Tänk, att trots att vi pratat förlossning några gånger, har jag aldrig fattat att du hade det så jobbigt. Det lät ju förstås inget vidare, men jag insåg aldrig att det var så illa. Förlåt för det. Jag hoppas verkligen att aurorasköterskorna är bättre än den träff ni hade med läkaren.
Otroligt bra ändå att du tagit tag i det och berättat för MVC-sköterskan, så hon iallafall försökte hjälpa dig.
Själv har jag ju inget hemskt alls att komma med från förlossingen. Det löpte ju "hur smidigt som helst". Så det kanske var därför det aldrig i min tankevärld kunde vara så i din värld.
Jag ger dig allt stöd jag kan!
Fortsatt mysig sommar. Jag hoppas du kan släppa mantrat och slappna av!
Kramar i mängd från oss i Norrahammar

onsdag, juli 11, 2007 8:08:00 fm  
Blogger Erica said...

Åh nej vad tråkigt Anna! Jag får väl hålla med föregående talare, visst har jag förstått att du hade det jobbigt när lille sötFilip kom till er, men aldrig riktigt hur besvärligt det verkligen var.
Jag hoppas verkligen att Aurorasköterskorna hjälper dig/er och kanske Kristina barnmorska kan hjälpa till också? (Aurora heter förresten Isabelle i andranamn, kanske ett positivt tecken?)

Kan också säga att jag funderar en hel del på det där med förlossning även om det inte är aktuellt än. Jag hade det ju lätt med stumpan men tänker värsta skräckscenariot om jag kommer dit igen. Tala gärna om hur de var på Auroramottagningen, kan tänka mig att det får bli besök där om Isabelle får ett syskon någon gång i framtiden.

Kramar i massor!

onsdag, juli 11, 2007 8:44:00 fm  
Anonymous Anonym said...

Åh vännen, vad tufft det låter. Och den gråhåriga, värdelösa personen du talade med är en skam för hela sjukvården. Blir så arg!!! Och ledsen för att hon inte lyssnade på dig...

Dock har jag hört så himla mycket gott om Aurora-verksamheterna. Deras enda uppgift är ju att stötta rädda kvinnor, så jag är helt övertygad om att du kommer att få nya perspektiv när du pratar med dom. Annars får du kräva av din barnmorska att du får träffa en psykolog etc.

Ser fram emot att höra hur det går!

Många stora kramar

onsdag, juli 11, 2007 9:33:00 fm  
Blogger Snäckan said...

Men lilla lilla vän *kramar om*. Min förlossning med Simon blev inte heller alls som jag tänkt mig då det efter att jag öppnat mig halvvägs visade sig att han låg i ansiktsbjudning, dvs med hakan uppåt istället för neråt bröstet. Tydligen är det omöjligt att de kan födas "normalt" när de ligger så. Därför blev det ett akut snitt istället. Nu gick allt bra men under tiden var det jättejobbigt för de pratade om allt från att vårt lille pyre kändes "svampigt" och att han hade en fostersvulst etc. Ett tag tappade de också bort hans hjärtljud. Jag har dock bara extremt gott att säga om den personal som vi kom i kontakt med och båda de två barnmorskor som vi hade ringde upp några dagar efter att vi kom hem och pratade inviduellt med oss båda. Dessutom ringde den underläkare som varit med under operationen upp för att fråga om vi hade några frågor. Det är dock inte förrän nyligen jag förstått hur pass omvälvande denna händelse var för mig då jag försökte skriva ner min förlossningsberättelse. Jag har hållt på i flera dagar men är ännu inte klar.... Om du vill prata eller maila så finns jag här för dig. Annars hoppas jag liksom de andra att ni får bra hjälp på Aurora. Kram i massor!!!

onsdag, juli 11, 2007 10:34:00 fm  
Anonymous Anonym said...

Har följt din blogg ett tag [i smyg;)], du skriver underhållande! Angående ditt inlägg, stå på dig/er, man ska ju inte få behandlas hursomhelst, usch=( på sura människor inom yrket..

Kram till dig & din familj*

onsdag, juli 11, 2007 10:36:00 fm  
Anonymous Anonym said...

Hej! Men fy så otäckt, och vilken jä**a människa ni pratade med då!!! Jag förstår verkligen att du inte är lugnare av samtalet.
Jag tror man är lite rädd inför andra eftersom man vet hur fruktansvärt jobbigt det var första gången... jag hade dock en 'bra' förlossning med Emilia.
Känner mig lite rädd inför nästa faktiskt för nu vet man vad det handlar om...
Lycka till nu och hoppas att Aurororna kan hjälpa er istället!
Stor kram :p

onsdag, juli 11, 2007 8:13:00 em  
Blogger Anna said...

Åhh, fina er! TACK för era snälla ord, de betyder verkligen jättemycket! (och hjälper så mycket mer än besöket hos tanten i går...)

Jag återkommer med detta ämne. Ska till barnmorskan i slutet av nästa vecka och sedan förhoppningsvis vidare till Aurora.

Tack än en gång - det värmer otroligt mycket med människor som bryr sig!

Jättekram till er alla!

onsdag, juli 11, 2007 8:46:00 em  
Anonymous Anonym said...

Vill också skriva en tanke till dig/er om detta! Vi finns för dig/er om ni vill prata mer om detta! Trots vi hade ganska olika upplevleser av första förlossningen så kan vi enas om rädslan som finns där inför nästa och som fanns. Lyssnar gärna på era tankar och upplevelser! Vi får ju följas åt åter en gång!!! En sån välsignelse för mig/oss ska du veta! KRAM

torsdag, juli 12, 2007 1:22:00 em  
Anonymous Anonym said...

Hej kära Anna!
Sent om sider kommer min kommentar...Sjukvården är så förbaskat dålig när det gäller det psykologiska planet och bemötande!! Jag blir gråtfärdig när jag läser din berättelse! Hur många är vi egentligen som har dessa skräckupplevelser av förlossningar parat med total oförståelse från sjukvården? Den enda (i sjukvården) som visat förståelse för mig är vår kära barnmorska Gunilla!! Jag litar helt till hennes stöd denna gången! Hon ska lära mig andas! Ska inte du och Erik hänga på?
Bamsekramar från Jenny

onsdag, juli 18, 2007 12:25:00 em  

Skicka en kommentar

<< Home