onsdag, juli 25, 2007

Halvbakad

...fast jag känner mig allt lite överjäst. OJ, vad fort tiden går! Precis som alla säger upplever man att tiden faktiskt går mycket snabbare när man väntar sitt andra barn och konstigt vore det väl annars. Men att det redan gått över halvtid är för mig helt overkligt… Tittar jag samtidigt ner på magen så ser jag ju dock att den syns rätt väl – hur mycket mer väl än med Filip vid samma tidpunkt ska vi inte tala om :) Numera känner jag flera gånger om dagen hur det puffar, sparkar och bökar runt därinne och det är ju så mysigt!

Något som alltid ställer till det beroende på vem man pratar med är det här med i vilken vecka man är. När någon frågar säger jag att jag nu är i vecka 22 eftersom jag ju passerat 21 hela veckor. I barnmorskevärlden säger man dock då att man är i vecka 21. Båda är egentligen logiska det beror ju bara på hur man betonar det. Men visst känns det alltid bättre att säga att man ”har gått in i” en vecka mer, dvs 22 i mitt fall?


Roar mig varje vecka med att noggrant läsa olika ”vecka för vecka”-sidor (och då är jag duktig och följer barnmorskans benämning!). Så här säger Growingpeople om vecka 21:

Mamman
Nu har du passerat mitten av graviditeten och livmodern växer till några tvärfingrar över naveln (egen kommentar: Några tvärfingrar? Vad i hela friden är då allt det andra som syns över naveln...?) . Det syns nu att du är gravid. Illamåendet och tröttheten har gått över.
I Sverige brukar barnmorskorna rekommendera ett extra järntillskott från mitten av graviditeten på 60-100 mg/dag. Det beror på att även om du äter bra mat finns det risk för att du inte kan täcka det ökade järnbehovet utan att tära på reserverna - och de kan behövas i samband med förlossning och amning.
Du kan känna att du har ont i bäckenet, det kallas för bäckenuppluckring. Det är normalt att man får det i femte – sjätte månaden. När man är gravid samlar man även på sig vatten, så du kan känna dig svullen fram mot eftermiddagen och kvällen.

Barnet
I vecka 21 är kroppslängden omkring 20 cm (huvud/stjärt) och vikten i medeltal 420 g.
Barnet kan suga på tummen eller fingrarna, knäppa händerna och skaka hand med sig själv. Han eller hon kan känna smaken av bittert och sött - om man sätter till ett bittert ämne till fostervattnet slutar fostret att svälja men om man sätter till ett sött ämne sväljer det fortare än i vanliga fall. Kan reagera på starkt ljus och ljud men också på behaglig musik.